Tisztelt Szülők!
Ezen az oldalon olyan észrevételeimet, javaslataimat fogom megosztani Önökkel, amit sok éves pedagógusi munkám során tapasztaltam.
Sajnos rohanó világban élünk, aminek az okozói mi magunk is vagyunk. Lassítani kellene, vagy legalább az együttléteket kellene megtölteni valódi tartalommal.
Egyre több a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, akikkel fejlesztő pedagógusoknak kell foglalkozni, azért, hogy lemaradásaikat behozzák. Ezeknek a problémáknak a zöme pedig éppen abból adódik, hogy közösségbe kerülésükig nem kapják meg azt a fajta törődést, amit otthon a szülőknek vagy nagyszülőknek kellene biztosítaniuk számukra.
Sokszor látom, hogy a szülők csak nyomkodják a telefonjaikat, ahelyett, hogy a gyermeküket odavennék maguk mellé és mesélnének, vagy verseket, mondókákat mondanának nekik/velük együtt. A szeretetteljes együttlét mellett ez a szövegértés, a beszédfejlesztés és a szókincsbővítés alapja.
A napközbeni verseket, meséket lehet rajzokkal kiegészíteni, ami a képzeletet, az alkotás vágyát/örömét alakítja ki a gyerekekben. Az esti mese már inkább csak a mesehallgatásról szóljon, hogy a gyermeket lenyugtassa, elcsendesítse, az elalvását segítse.
A gyurmázással tovább fejleszthető a fantázia, és a kézügyesség is. (Ne feledjük 6 éves kortól a kéznek fontos szerepe van az írásnál! Ceruzafogás, íráskép, "vonaltartás"...)
Memória játék, kirakósok (puzzle, kockakirakó) nem csak a memóriát, az emlékezetet fejlesztik, a kreativitást a rendszerben gondolkodást is segítik.
A kártya és társasjátékozás a közösségi élet kialakulását, az alkalmazkodást, a szabálytudatot, a nyerés örömét és a kudarc (vereség) elviselésének technikáit segítenek elsajátítani. Egyúttal lehetőség a vitára (érvelés kultúrája) és a konfliktus helyzetek kezelésére is.
A mozgásos játék: gurulások, ugrálás, bukfencezés, le-, felmászás... szintén nagyon fejlesztőek.
Szívesen nézik ha bábozunk nekik, sőt egy idő után ők is szívesen a kezükre veszik a bábot. (Gátlásos gyermek megszólaltatásakor kiváló eszköz lehet!)
Jó játék a bújócskázás, a gunyesz (bunker, sátor...) építés és bebújás is.
A kirándulások a körülöttünk lévő világ megismerését segítik. Lefeküdni a földre és nézni a hangyát...megnézni, hogy mire hasonlít a felhő...
Ha már sokmindent megért, lehet feladatot adni egészen kicsi kortól: tedd alá, rakd rá, menj mellé, kérek két almát....
Remélem sok örömük lesz a közös játékban és az együttlétben!
Az idő gyorsan elmúlik, a gyerekek felnőnek, amit elmulasztunk most, azt soha többé nem tudjuk visszahozni, bepótolni.
@
Néhány negatív tapasztalat:
Anyuka a buszmegálló szabadon álló padján nyomkodja a telefont, a gyerkőc ide-oda rohangál, én pedig azt figyelem, hogy nehogy kiszaladjon elém az útra...
@
Welness hétvége, apukára vannak bízva a gyerekek. Apuka kezében okos telefonnal közlekedik, olvasgat, sms-ezik, telefonál. A két gyermek -6 és 4 körüliek- a kisméretű gyermekmedencében tartózkodhatnak, mert apuka nem tud rájuk figyelni, hiszen fontos dolga van (!)... Amikor a gyerekek megunják az ücsörgést a kisvízben, és átmerészkednek hozzánk, a kb 90 centiméteres langyos vízbe- és apuka ezt kb 10 perc múlva észreveszi-leordítja a fejüket-különösen a nagyét, akinek még a kicsire is vigyáznia kellett volna...
Az okos telefonok elszaporodásával a kapcsolattartás formái átalakultak. A személyes találkozások és telefonhívások helyett gyakoriak lettek a messenger üzenetek a "csetelgetések", e-mail váltások. A gyerekek sietnek haza, majd írásban "beszélgetnek egymással". A helyesírás egyre rosszabb, rövidítések jelentek meg az írásban. Gyakran előfordul az is, hogy meggondolatlanul leírnak dolgokat, amik félreértésekre, sértődésekre adnak okot. Előfordul az is, hogy feltörik egymás oldalát....
Ne felejtsük el, hogy a kommunikáció csak nagyon kis része a beszélt -méginkább az írott nyelv-. Fontos a tekintet, a mimika, testtartás, jelbeszéd, gesztus, érintés, a közös program, a közös élmény is... A szeretetet "ezerféleképpen" ki lehet fejezni, az együtt átélt élmények pedig a közös múltunk...ezek vezetnek oda, hogy félszavakből is megértsük egymást, hogy tényleg ismerjük a másikat. Hogy meg tudjunk benne bízni...
Míg beszélgetés közben-szóban- ki tudjuk magyarázni magunkat, olykor túl sokat is beszélünk-, de a leírt, minimálisra csökkentett szóhalmaznak súlyos következményei is lehetnek, ha valaki félreérti azokat. (Mi írtunk valamit, gondoltunk valamire, de az illető számára más tartalma van az általunk leírtaknak, azt félreérti, megsértődik és könnyen vége a barátságnak, mert nem kérdez és nincs lehetőségünk elmondani, hogy mire is gondoltunk...) Tehát ne váltsa fel a közös együttléteket a telefonálgatás, sms-ezgetés, chat-elés.
Úgy kezdtem, hogy egyre több a beilleszkedési, magatartási zavaros (BTM) gyermek. A fejlesztő- illetve gyógypedagógusok egyénileg, kiscsoportos formában próbálkoznak a fejlesztésekkel. Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy mondókáznak, memória kártyáznak, társasoznak, beszélgetnek a gyerekekkel és általában tanóráról viszik ki őket...ahol azért jó lenne, ha ott lennének... Előzzük meg, hogy erre szükség legyen!
A továbbiakban megosztok Önökkel néhány linket, amelyek segítségével gyakorolhatnak az iskolás gyerekek:
Oktatási Hivatal nagyon sok jó, tanulást segítő linket tett közzé (magyarázattal), érdemes az oldalra ellátogatni:
Pl.: egy a sok közül:
@
A helyzetre való tekintettel sok helyen már digitálisan is hozzáférhetőek a tankönyvek és segédletek online:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/
itt a "teljes könyv"-re kattintva megjelenik a könyv:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/FI-501020101_1__teljes.pdf
felsős oktató videók:
https://mediaklikk.hu/digitalisoktatas
https://www.youtube.com/user/videotanar
témakörönként kerül leírásra a megtanulandó tananyag:
https://tudasbazis.sulinet.hu/hu
tantárgyanként videók segítik a megértést:
https://gyerekdalokesmondokak.hu/elvesztettem-zsebkendomet
2020. március 16-tól a MATEHETSZ felajánlásával 3000 új grafikus INGYENES feladatot találtok a következő oldalon matematika, környezetismeret, természetismeret, biológia, földrajz, fizika és kémia tantárgyakból:
Az M5 tévé csatornán az oktatási sáv hétköznap 8:00 órától 14:30-ig fog tartani. A műsorok elérhetőek lesznek a
https://mediaklikk.hu/digitalisoktatas oldalon is.
pedagógusoknak segítség:
https://sulihalo.hu/ajanlo/aktualis/hogyan-tartson-orat-egy-pedagogus-online/
https://tudasbazis.ekreta.hu/?fbclid=IwAR0ZXa7Rgn4mvcUkYZnHpdY49-pbNmBvEPz4fCByF2cmjGJ3gtVYbqgaJLo
Balázs-Diák Kft ajánlatai:
Alsó tagozatos tanárok részére ajánljuk:
Felső tagozatos tanárok részére ajánljuk:
Hasznos linkek:
https://tudasbazis.sulinet.hu/hu
http://www.zsenileszek.hu/
https://www.duolingo.com/
https://www.matika.in/hu/ Matematika alsósoknak - gyakorlásra
Online óra youtube-on - tanácsok, ötletek
http://www.videotanar.hu/ Gyakorló feladatok
https://agendaweb.org/ Angol gyakorló
https://www.ementor.hu/ Kompetenciamérés és segédanyagok
http://www.gyakorolj.hu/ Oktatófeladatok
https://egyszervolt.hu/
http://www.okosdoboz.hu/
https://sulihalo.hu/
https://www.tanitonline.hu/ Feladatbank
https://www.redmenta.com/
Letölthető matematikai oktatóprogramok
https://kahoot.com/
https://quizlet.com/ Gyakorló feladatok
http://altsuli.hu/ digitális tananyagok, gyakorló feladatok sok tantárgyhoz
Office 365 Regisztráció
Magyar Elektronikus Könyvtár - ingyenes
Feladatok gyorsan egyszerűen - Demo
http://www.epalatabla.hu/ Demo tananyagok
Videotanár - Digitális tananyagok
https://www.mozaweb.hu/
Tankockák
https://www.mentimeter.com/
https://quizizz.com/
https://scratch.mit.edu/ Programozás
Free laneBooks - Project Gutenberg
Okostankönyv
Online fogalomtérkép készítése
Informatika tananyagok
http://www.tanarblog.hu/ Letölthető tananyagok
https://moodle.niif.hu/ Digitális Oktató Környezet