Bagi Arany János Általános Iskola honlapja

"Tanulni annyi, mint rájönni, mi az, amit már tudsz. Cselekedni annyi, mint megmutatni, hogy tudod. Tanítani annyi, mint másokkal tudatni, hogy ők is éppúgy tudják, mint te magad" (R. Bach)

Németországi tábor

2014. június 18-26

1. nap:szerda

20 órakor indultunk a Dózsa György Művelődési Ház elől.

A hosszú út során, - melyen a gyerekek kívánságára két filmet is megnéztünk - néha elszundítottunk.

3-szor álltunk meg a benzinkutaknál, hogy egy kicsit megmozgassuk elgémberedett tagjainkat. Szerencsére mindenki nagyon jól bírta az utat. Jó döntés volt éjszaka utazni.

2. nap: csütörtök

Reggel 9-re érkeztünk meg Beiseförth-be Friedhelm Kürpick Úrhoz, akinél a szállásunk volt.

Vendéglátóink reggelihez terített asztallal vártak bennünket.

Reggeli után Nyerges László ismertette a várható programokat, majd elfoglaltuk a szállást.

A gyerekeknek délig szabadfoglalkozás (játék) volt;

mi felnőttek pedig gyönyörködtünk szállásadónk művész feleségének alkotásaiban.

A rövid szieszta után elsétáltunk Elfershausen-be. Ott bementünk egy evangélikus templomba,

ahol festett homokképet tekintettünk meg.

Felsétáltunk egy vadászház/fogadóhoz, ahol, akit érdekelt a homokkép-technika, maga is készíthetett egy képet.

A többiek közben a lézeres puskával való lövést próbálhatták ki.

A településen ebédeltünk, ahol már odaérkezésünkkor mindenféle finom sütemények vártak minket. Miután megettük a frissen sült flekkent és kolászt is, autókkal visszavittek bennünket a szállásunkra.

Lefekvés előtt tisztáztuk a szabályokat: mindenki hagyja pihenni a másikat, mert a rengeteg érdekes programot nem fogjuk tudni végigcsinálni, ha fáradtak vagyunk.
Ráadásul köszönettel tartozunk a házigazdának, nem okozhatunk neki kellemetlenséget.
Az ajtót belülről bezárhatják, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat.

Mivel mindenki fáradt volt, korán nyugovóra tértünk.

3. nap: péntek:

Reggel fél 7-kor keltünk. A reggelihez elő kellett készülni, ez a naposok feladata volt. Reggeli után vártak minket Melsungenben a B.Braun cégnél, ahol az inzulin beadásához szükséges eszközöket gyártották. Egy érdekesség a sok közül: 1200km műanyag csövet 5-8 perc alatt állítanak elő…

A cégnek több, mint ezer dolgozója van, de az alapdolgokat robotok végzik.

A cég étkezőjében láttak vendégül minket: gyrostál, egészséges saláták, üdítő...

Az üzemlátogatást követően sétáltunk, nézelődtünk és szinte mindent kipróbáltunk...

majd a városkában

-Nyerges László jóvoltából- mindenki 4 gombóc fagyit választhatott a kínálatból.

A főtéri fagyizás után megnéztünk Fritzlarban a dómot (sajnos bent- akárcsak a B.Braun cégnél-  nem volt szabad fotózni),

majd a gyerekek lufikat és telefontartót kaptak egy telefonos bolt reklámanyagából.

Hazaérkezés után a fiúk a közeli pályán fociztak, a lányok beszélgettek, ment a társasozás, pingpongozás, csocsózás...

naplóírás, néha a kapott feladatlapok (fordítások, keresztrejtvények, egyéb feladatok) is előkerültek.

Lefekvés előtt felköszöntöttük Rozikát (kolléganőnket), mert ezen a napon volt a születésnapja.

Az időbeni tájékozódás továbbra is csak az óráról ment, mert jóval tovább világos volt, mint itthon. (10 óra után is nappali világosságnak örülhettünk.)

A fiúknak szokásává vált a cseresznyeszedés is.

4. nap: szombat

Herbert Vaupel Malsfeld polgármestere sms-ben kívánt jó táborozást, valamint sajnálatát fejezte ki, hogy nem lehetett velünk.

Elmentünk shoppingolni, bár a gyerekek csak csipszeket és üdítőt vettek, annak ellenére, hogy mindennel el voltunk látva. A boltból egyből Herculeshez mentünk Kassel-be.

Megcsodáltuk a kilátást,

majd jó nagyot túráztunk:

elmentünk Löwenburg várához.

Onnan újabb túra következett- más útvonalon- vissza Herkuleshez… A cél közelében 250-ig számoltuk a lépcsőket (felfelé!), azután feladatuk a számolást.

Amikor visszaértünk a buszhoz Nyerges László főtt kolbásszal várta a csapatot. Olyan finom volt, hogy egy-egy jó étvágyú fiú 5-öt is megevett!

Étkezés után elmentünk a Grimm Múzeumba, ahol a jelmezeket is fel lehetett próbálni.

Este feladatmegoldás, majd pizzázás után VB nézés volt a program. Akit a meccs nem érdekelt, azokkal elmentünk a közeli játszótérre.

5. nap: vasárnap

Reggel egyre későbbre tolódott az ébresztő... Reggeli után Malsfeldbe mentünk a falu nevezetes épületeinek felkutatására és megismerésére.

Szerencsére a településen egymáshoz közel helyezkednek el a középületek: óvoda, iskola, községháza,

sörgyár… A gyerekek csoportokat alkotva mentek az előzőleg kapott, majd puzzle-ból kirakott épületeket megkeresni. Közben az éppen misére menőktől –természetesen németül-felvilágosítást is kérhettek.

Sajnos egy épületbe se sikerült bejutni, hiszen hétvége volt. A délelőtt így is érdekesen telt.
Nyerges Lászlónál és Eszternél palacsintával vártak minket: a palacsintakészítésbe lelkes lányaink is beszálltak, de kellett is, mert Eszter rengeteg tésztát bekevert, mi pedig majdnem két focicsapatot is kitettünk.

A gyerekek kis műsorral kedveskedtek a házigazdának: Betti és Orsi felolvasást tartottak Nyerges László Édesapjának verseiből; Gergő elmondta a vidámballagáson nagy sikert aratott Zengő Ábécét; Boti előadta az énekét; Julcsiék bagi népdalokat énekeltek; majd a gyerekek egy része táncra is perdült.

Ebédelni a focipályához mentünk. Itt különleges tészták gőzölögtek, amikre különféle önteteket tehettünk. A desszert puding volt.
Mindenki jóízűen evett annak ellenére, hogy nem sokkal előtte rengeteg palacsintát felfaltunk.

A délutánt a focipályán töltöttük, ahol a Németországban élő –és focizó- magyar fiatalokkal és egy kortárs csapattal fociztak a gyerekek. Meglepő (és jóleső érzés) volt, hogy az ottani magyarok –fiatal fiúk, lányok,- odajöttek ahol éppen voltunk, csak azért, hogy magyar szót halljanak, és az itthoniakról érdeklődjenek. Annyira örültünk egymásnak, mintha ezer éve ismerősök lettünk volna…

Nem sokkal hazaindulás után kiderült, hogy Zsombi elhagyta a szemüvegét, amit egyébként mindig hord, most is csak a foci kedvéért vette le… Vacsora után átnéztük a cuccát, hátha már otthon letette. Sajnos neki volt igaza, magával vitte a pályára… Visszamentünk a pályára ketten, bár nem sok reménnyel, hiszen mindenki csak legyintett: „tű a szénakazalban”… Míg a többiek a szálláshelyen játszottak, Dana és Niki utánunk jöttek, hogy ők is beszálljanak a keresésbe. (Még inkább megzavart minket a buszvezetők üzenete: „Zsombi nem a pályán hagyta el a szemüveget.”) Mire utolértek, mi már átnéztük a kisebb pályán a kapuk környékét és a pályát, de sehol semmi.
A lányokkal a nagypályán is körülnéztünk, még mindig semmi.

Érdeklődtünk egy kutyát sétáltató néninél, de ő sem talált semmit. Danával visszamentünk a kempingbe, hátha valaki beadta oda a szemüveget… ott is semmi... Visszatértünk hát a pályára Nikihez és Zsombihoz. Az utolsó esély lendületével még tüzetesebb keresésbe kezdtünk.
Araszolgatva haladtunk, mikor Dana a világ legtermészetesebb, legnyugodtabb módján megszólalt: „ott van”.

Odament, lehajolt, felvette és Zsombinak bearanyozta a napját…

Lefekvés előtt volt játék: tollas, Blokus, és elmaradhatatlan cseresznyeszedés és a feladatmegoldások...

6.  nap: hétfő

Melsungenben megnéztük a várost,

a Müllerben vásároltunk, a városkában fagyiztunk,

majd délben vártuk, hogy kijöjjön a templom tornyából az "ember"…

Egy olasz étteremben pizzát ettünk,

majd bementünk egy Aldiba is. Visszamentünk a szállásra, ahol kiderült, hogy Dana lába feldagadt. Valami megcsíphette, amire a szervezete allergiás reakcióval válaszolt. Azonnal orvoshoz kellett vinni.
A doktornőtől injekciót kapott, majd másnap még kettőt. Szerencsére a jókedve töretlenül megmaradt, élvezte, hogy egy "szituációs gyakorlatot" élőben is kipróbálhat.

A nap hátralévő részét egy sportcsarnokban töltöttük, ahol focizni, pingpongozni és labdázni lehetett.

Játék után a gyerekek letusoltak, így azzal a szálláson már nem kellett bíbelődni. A fuvarozásunkról szállásadónk, a lánya és szállásadónk barátai gondoskodtak.

Vacsora után a szokásos teendőket meg-meg szakította a feladatok elvégzése (naplóírás, feladatok megoldása) és a játék.

7.  nap:  kedd

Reggel nagyon korán keltünk, mert Danát 7-re vissza kellett vinni az orvoshoz. Nyerges Eszter jött érte, majd az egész napot Danával töltötte, míg mi a többiekkel elmentünk Knüllwaldba a Vadasparkba.
A helyi polgármester - Jörg Müller- köszöntött bennünket, ami még nagyobb jelentőséget adott a programnak.

Nagyon élveztük a parki sétát, amit gyakorlatilag állatok társaságában tettünk meg, hiszen az őzikék nem csak elméletben, hanem a valóságban is a kezünkből ettek és mindenhová jöttek velünk.
A zacskó állateledelből mire utunk végére értünk már egyikünknek sem maradt. (Elfogyott a 20 zacskó ennivaló!)

A Vadasparkban ebédeltünk. Hatalmas adagokat kaptunk. Volt cigánypecsenye, saláta, gombaszószos hússzelet…

Ebéd közben szemerkélni kezdett az eső, ami azért volt baj, mert bobozni készültünk. Szerencsére, nem lett akkora vihar, hogy Silbersee-ben ne indítsák el nekünk a járműveket. Átlagosan legalább 8-szor ment a bobon mindenki.

Kicsit megkönnyebbültem, mikor elfogyott az összes jegy, mert néhol eléggé félelmetes volt a pálya, a gyerekek pedig élvezték, hogy teljes sebességgel száguldják végig.

8. nap: szerda

A visszaindulás napja. Tettekkel és lélekben is a hazaútra készültünk. Reggeli a szálláshelyen, ebéd a kempingben,

úticsomag elkészítése… Átnéztük a feladatmegoldásokat, játszottunk, pakoltunk, rendet raktunk. Elsétáltunk a meseoldalhoz,

a játszótéren még egy utolsót játszottunk…
Kipróbáltuk a Fulda folyón való átkelést, úgy, ahogy azt itthon sose tettük…

még egy jót beszélgettünk az ottani magyarokkal és újonnan megismert német barátainkkal,

majd kora este elindultunk haza.

9. nap:  csütörtök

Az éjszakát a buszon töltöttük. Ismét néztünk filmet, hallgattunk zenét, próbáltunk szundikálni és a benzinkutaknál újra megálltunk.
Amikor Julcsi megkérdezte, hogy mennyibe kerül a toalett, simán rávágtam, hogy 50 Euro…(~15.000 Ft) Csak akkor esett le a tantusz, hogy "kicsit" sokat mondtam, mikor Julcsi megtorpanva újra kérdezett: „biztos?”

Reggel az utazástól meggyötörve, de élményekkel telten adtuk át a gyerekeket az őket váró szülőknek a Bagi Dózsa György Művelődési Ház előtt.

Mindannyiunk nevében köszönöm a szervezőknek, a felajánlóknak, támogatóknak:

Herbert Vaupel Malsfeld polgármestere

Nyerges László és felesége: Eszter,

Friedhelm Kürpick (szállás)

Karin Reichmann (homokkép)

Karl-Heinz Reichmann (lövészet)

B.Braun (üzemlátogatás)

Friedchen Langange (bob jegyek, gumicukor)

Jörg Müller Knüllwald polgármestere (vadaspark)

a Német Malsfeldi Baráti Egyesületnek Freundschaftsverein in Malsfeld

és Nagyné Bakti Zsófia tanárnőnek ezeket a felejthetetlen napokat!

Oldal: Németországi tábor
Bagi Arany János Általános Iskola honlapja - © 2008 - 2018 - szaszieva.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével egyszerű a honlap készítés! Programozói tudás nélkül is: Honlap készítés

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban: